Over vallen en opstaan en je innerlijke criticus

 
Wat doe jij als er dingen mis gaan? Stel, je werkt al een tijdje aan een project op werk. Je geeft alles, want je wilt dat het slaagt. Je maakt extra uren en slaat pauzes over. Elke dag kom je uitgeput thuis. Want je geeft alle energie aan het project. Vervolgens is de dag aangebroken dat je het mag presenteren. De reacties van collega’s zijn redelijk enthousiast. Je manager reageert quasi nonchalant en vindt het resultaat “prima”.
 
Wat gaat er op zo’n moment door je heen en wat vertel je jezelf? Gaat je innerlijke criticus los? Heb je het niet goed genoeg gedaan? Had je het beter moeten doen? Zie je nou wel, je bent niet goed genoeg? Je bent niet gemaakt voor deze job. OF denk je: Ok, ik heb er hard aan gewerkt, ik vind het prima. En stel je jezelf gerust. Of denk je dat je manager een kl**tz*k is en daarmee is het klaar.
 
Hoe zorg je er voor dat je je beter gaat voelen als je een sterke innerlijke criticus hebt?
Hieronder een klein stappenplan:
1. Schrijf alle gedachten die je hebt over deze situatie op papier.
2. Daag je gedachten uit: Zijn ze allemaal waar? Wat zijn de voor en tegens? Schrijf dat op.
3. Vraag je af: Welk advies zou jij een vriend hierover geven?
4. Stel de vraag: Hoe zou jij je willen voelen over deze situatie? En welke gedachten horen daarbij? Schrijf ze op!
5. Waarom verdien jij wel een pluim? Schrijf de redenen op.
Als het goed is, voel jij je na dit stappenplan beter. En als jij je beter voelt, is dat het moment om een evaluatiemoment in te plannen met je manager.
 
Je gedachten bepalen hoe jij je voelt
De kunst is om bij elke gebeurtenis waarin wij ons rot voelen, je gedachten uit te dagen. Want helaas kloppen onze gedachten niet altijd. We vertellen ons dingen die niet waar zijn en zijn vaak veel te streng. Alsof we een ouder zijn die een kind straft op een niet oké manier.
Het is belangrijk om je gedachten uit te dagen, zodat we er op een bewuste manier naar kunnen kijken. Jij verdient die pluim, ook al is alles niet verlopen zoals je dat wilt. Je hebt er wel hard aan gewerkt! Er zijn altijd dingen “die we anders hadden kunnen doen”. Maar ik denk dat het belangrijk is dat jij jezelf beloont voor de ontwikkeling die je maakt. Leer ervan en ga door. Het heeft geen enkele zin of nut dat jij jezelf bekritiseert. Want dat draagt niet bij aan de relatie met jezelf noch voor je productiviteit op werk. Kritisch zijn naar jezelf heeft een corrigerende functie. Alleen je hoeft niet kritisch te zijn om ander gedrag te vertonen. Het straffen belooft geen ander resultaat of gedrag. Wees altijd liefdevol naar jezelf en steun jezelf door moeilijke periodes. 
 
Meld je aan voor gratis sollicitatietips!

Wil je ook interessante tips voor het solliciteren? Meld je dan aan met je e-mailadres.